Köpvillkor & GDPR

Köp- och leveransvillkor

Priser

Moms ingår i priset med f.n. 25%.

Betalningsalternativ:

Förskottsbetalning – Kostnad: 0 kr

Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr 946-0379. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning)

Kortbetalning – Kostnad: 0 kr

Du betalar med ditt Visa eller Mastercard via Certitrade / Euroline 100% säkert. All information är krypterad med SSL – 128 bit. Pengarna reserveras på Ditt konto och dras vanligen inom 24 timmar från Du lagt Din beställning. Alla transaktioner genomförs enligt den nya säkerhetsstandarden 3D-Secure.

Faktura – Kostnad: 30 kr

Handla nu – betala efter leverans!
När ni betalar via Klarna faktura handlar ni tryggt och enkelt. Ni behöver aldrig uppge era kortuppgifter, och betalar alltid efter att ni fått hem dina varor. Varorna levereras till folkbokförings adressen, ej avvikande leverans adress vid val av Klarna faktura på grund av säkerhet i webhandel (då måste betalning ske via kortbetalning).

Få alltid hem varan innan ni betalar:

  • – Betalningstid – alltid 14 dagar
  • – Ni behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • – Alltid 15 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • – Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • – Möjlighet till delbetalning

Frakt & Leverans

Leveranstid

Normal leveranstid är cirka 1 vecka om varan finns i lager. Under lågsäsong kan det ta längre tid.

Om någon vara är slut

Om någon vara är slut på lager, så kontaktar en säljare Er och försöker lösa detta på bästa vis. Vi strävar efter att de levererade möblerna skall motsvara produktbilderna, men avvikelser kan förekomma. Med reservation för slutförsäljning. 

Leveranssätt

Vi levererar beställningar inom Jönköpings län med egna budbilar till mottagaren. I övriga landet levereras varorna med DHL Homedelivery, det innebär att Ni får varorna hem till dörren. För lättare produkter levereras det till en Service point. Frakten tillkommer på priset om det inte står något annat vid produkten. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Leverans av mindre försändelser (möbelskydd, tak, m.m)

Mindre försändelser skickas till ditt lokala paketombud (service point) där ni hämtar ut paketet. Ni blir aviserad via sms eller brev när ditt paket finns för hämtning.

Frakt

Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten. Prissättning sker efter DHL´s leveransavtal för gods. I kassan registrerar du ditt postnummer och får direkt fraktpriset som slås ihop med ordern.

Produkter med FRI FRAKT gäller endast fri frakt för den produkt där det står angivet. Vi köp av fler produkter där det inte ingår fri frakt, debiteras frakten efter den faktiska vikten.

Reklamation och returrätt

Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning – ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer. Vi ber er att returnera varan i originalförpackning eller en likvärdig sådan. Varan ska också returneras komplett om inget annat blir överenskommet mellan Hultarps Utemöbler och kunden. Inga paket löses ut mot postförskott. Vid retur från kund till Hultarps Utemöbler ansvarar kunden för produktens skick och därmed eventuella skador som kan uppstå under transporten. Om det är fel på varan vid leverans, fotografera produkten och emballaget och skicka bild till oss på info@hultarpsutemobler.se samt anmäl skadan till transportbolaget. Se villkor under transportskada.

Ångerrätt

Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Du betalar själv returfrakten. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Vi följer Konsumentverkets rekommendationer se: Konsumentverket.se. Inga paket löses ut mot postförskott. Öppet köp gäller ej beställningsvaror eller kommissionsvaror som har börjat produceras enligt er beställning. Dessa kan inte avbokas. Återbetalning sker inom 30 dagar efter att vi mottagit och besiktigat din retur. Vid en retur står du som konsument för både frakten från vårt lager samt returfrakten. Ni får ta upp varan ur sin förpackning, men det är viktigt att du som kund sätter tillbaka all emballage som det var för att kunna returnera varan. Varan skall vara i samma skick som vid mottagandet.

Viktigt vid eventuell retur

Vill du utnyttja ångerrätt ska du skicka ett tydligt meddelande om ditt beslut till Hultarps Utemöbler, via e-post info@hultarpsutemobler.se eller via telefon. Bilder på varan och emballagets skick är obligatoriskt.  Om produkten ej är i originalskick debiteras kunden för värdeminskningen, detta gäller även för emballaget. Vid minsta osäkerhet angående ditt köp ska du hantera varan så pass varsamt att den går att returnera i säljbart skick – alltså oanvänd, omonterad och i sitt originalemballage. Vid öppet köp betalar du returfrakten och ansvarar för varans skick under returfrakten. Avgiften för att stoppa en påbörjad beställning som är på väg till kund samt en returavgift som tillkommer är 395 kr vid hemleverans (frakt kostnad som tillkommer för returen står kunden för) och 149 kr för varor som levererats till utlämningsställe, kunden står även för returfrakten som tillkommer. Har en order gått till bearbetning och kund ångrar sig tas returavgift ut, såvida vi inte har möjlighet att stoppa beställningen.

Mottagandet av din leverans

Syna av emballaget och notera eventuell skada och/eller emballageskada på fraktsedeln/handskannern. Räkna antalet kolli och notera eventuell förlust eller skada på fraktsedeln/handskannern. Kvittera frakthandlingen. Namnteckning bör vara läslig och vid behov kompletterad med ett skriftligt namnförtydligande. Du som kund har skyldighet att kontroll räkna antal kolli så det stämmer överens med följsedeln vid leveransen. Vid påskrift till chauffören har man godkänt att antal kolli är rätt levererade.

Transportskada

Ni som kund ansvarar för att det finns någon som tar emot och kvitterar varorna när leveransen utförs. Kunden ansvarar för att syna emballaget, notera eventuell emballageskada, räkna antal kolli samt se till att notering görs på fraktsedel/handscanner när chauffören är på plats. Detta för att kunna bli ersatt för eventuell skada på din produkt.

Anmälan om transportskada ska ske inom 3 dagar till DHL & Hultarps Utemöbler (notering måste vara gjord till chauffören på plats), då ni också måste anmäla skadan till fraktbolaget. I anmälan till oss bifogas bilder på emballaget samt skadan på varan innan montering. Spara emballaget vid ett reklamationsärende. 

Ej mottagen leverans

Vid ej mottagen leverans har Hultarps Utemöbler rätt att debitera beställare en avgift för returkostnad, 
Hemleveranser: 795kr

Skador på gods

Upptäcker du skador på godset skall du omedelbart anmäla detta till transportören och göra en skadeanmälan. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat leveransen, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. 

Hantering av personuppgifter (GDPR)

Som kund hos Hultarps Inne- & Utemöbler (nedan kallat ”företaget”) samlas vissa personuppgifter in och behandlas på olika sätt. Nedan följer information om behandlingen samt om dina rättigheter som registrerad.

Personuppgiftsansvarig
Ansvarig för behandlingen av personuppgifter är:
Hultarps Utemöbler AB, 556740-7449

Personuppgiftslagen
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

Ändamål med behandlingen och laglig grund
Som kund hos företaget behandlas dina uppgifter i den mån det är nödvändigt för att administrera kundförhållandet och för att företaget ska kunna uppfylla sina åtaganden gentemot dig. Därutöver används uppgifterna för att företaget ska kunna erbjuda personligt anpassade erbjudanden till dig som kund. Behandlingen grundas på det avtal eller det kundförhållande som uppstår vid exempelvis en beställning som kunden gör hos företaget. Eventuell marknadsföring skickas till dig som kund grundat på antingen ett uttryckligt samtycke eller en intresseavvägning genomförd av företaget.
All behandling som grundas på kundens samtycke kan kunden när som helst och utan förklaring återkallas genom att kontakta oss på info@hultarpsutemobler.se.

Så länge sparas personuppgifterna

  • – Vi sparar personuppgifterna så länge som det behövs för de ändamål de samlades in eller så länge som det krävs enligt lagar eller andra författningar.
  •  
  • – Köp och orderhistorik sparas så länge som vi är skyldiga att göra det för att följa krav enligt lag.
  •  
  • – Kundtjänstuppgifter relaterade till köp och reklamationer sparas så länge som vi är skyldiga att göra det för att följa krav enligt lag.
  •  
  • – Kommunikation med vår servicedesk som vi inte måste spara för att följa krav i lag gallras efter sex månader.
  •  
  • – Vi behandlar mail och order under våra öppettider (måndag-fredag 10.00-18.00)
  •  
  • – Du bestämmer över dina personuppgifter
  •  
  • – Du bestämmer över dina egna personuppgifter. Det vill säga du avgör vilka uppgifter du vill lämna samt vilken behandling av dina personuppgifter du godkänner, och du kan återkalla ditt samtycke när du önskar.
  •  
  • – Observera dock att vi behöver vissa personuppgifter för att kunna tillhandahålla våra tjänster till dig. Om du väljer återkalla ditt samtycke kan det innebära att vi inte kan tillhandahålla våra tjänster till dig.
  •  

Dina rättigheter

  • – I enlighet med gällande dataskyddslagstiftning har du rätt att få tillgång till information om vilka personuppgifter som vi behandlar om dig samt rätt att begära rättelse av dina personuppgifter.
  •  
  • – Under vissa förutsättningar, till exempel om du återkallar ditt samtycke, invänder mot vår behandling eller anser att behandlingen inte är nödvändig för de angivna ändamålen, har du även rätt att begära radering eller begränsning av dina personuppgifter eller invända mot vår behandling. Du har även under vissa förutsättningar rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig.
  •  
  • – Du har rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter med effekt från och med att återkallelsen är gjord. Du har också rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter för direktmarknadsföring och profilering.
  •  

Så här behandlar vi dina personuppgifter när du inte längre är kund

När du inte längre vill vara kund hos oss och meddelar detta till oss, tar vi bort alla dina personuppgifter där det inte längre finns syfte för fortsatt samarbete.

Det som bland annat tas bort är dina:

  • – Eventuella e-postadresser med tillhörande e-postmeddelanden.
  • – Personuppgifter i vårt affärssystem.
  •  

Bland det som inte tas bort finns bland annat:

  • – Data som krävs enligt bokföringslagen.
  •  

Säkerhet

Företaget vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska informationssäkerhetsåtgärder för att förhindra och begränsa risker som är förknippade med att utge personuppgifter såsom obehörig åtkomst, avslöjande, missbruk, förändringar och förstörelse. Endast behörig personal bundna av sekretess har tillgång till identifierbara personuppgifter.

Hävningsförbehåll

Hultarps Utemöbler AB förbehåller sig rätten att häva avtalet i det fall kunden handlat i ond tro på grund av felaktigheter som kunden känt till eller borde ha insett, såsom felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet på webbplatsen. I det fall hävningsförbehållet görs gällande har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Hultarps Utemöbler AB.

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och prisfel p.g.a. tryckfel. I dessa fall, har vi rätt att häva köpet. 

Kontakta oss